On July 3rd, 2023 the Hindu festival of GURU PURNIMA celebrates the Master, the Teacher — from Sanskrit gu : darkness, and ru : remover (of that darkness).
Guru : one who removes the darkness of our ignorance
The Guru is the principle of knowledge that arises when one is ready to receive, and sometimes this principle takes the form of an enlightened being. I had the great good fortune of being raised by such a master, Swami Muktananda, and to be guided by his teachings.
On this day of gratitude, here are some of his words :
To become an Enlightened Being is this: To live with people. To be with people. And at the same time, to live in your own ecstasy knowing that everything is conscious.
The Guru is our supreme benefactor. He destroys our confusion and shows us our true nature and the purpose of our lives. He helps us to develop love for the Divine and reveals the Divine to us from within. Just by keeping his company, we can experience the Divine directly.
Eknath Maharaj said, "O my friend, since I received the lotion of the Guru’s grace, I see only the Divine wherever I look. Inside I see the Divine, outside I see the Divine. Whatever I see in this world is only the Divine."
— Muktananda Paramahamsa
Remember your latest insight and send a grateful thought to the one who brought you to that understanding — whether it is a teacher, a friend, a person that you argued with... or your Inner Master : your very own self. 🧡
Le 3 juillet 2023, la celebration hindoue de GURU PURNIMA honore le Maître, l’Enseignant — du sanskrit gu : obscurité, ignorance, et ru : celui qui enlève (cette obscurité).
Guru : celui qui enlève l'obscurité de notre ignorance
Le Guru est le principe de connaissance qui surgit quand on est prêt à recevoir, et parfois ce principe prend la forme d'un être éveillé. J'ai eu la grande chance d'être élevée par un tel maître, Swami Muktananda, et d'être guidée par ses enseignements.
En ce jour de gratitude, voici quelques-unes de ses paroles :
Devenir un Être Éveillé, c'est ceci: Vivre avec les gens. Être avec les gens. Et en même temps, vivre dans sa propre extase en sachant que tout est conscient.
Le Guru est notre bienfaiteur suprême. Il détruit notre confusion et nous dévoile notre vraie nature et le but de nos vies. Il nous aide à développer l'amour pour le Divin et nous révèle le Divin de l'intérieur. Juste en étant en sa compagnie, nous pouvons ressentir le Divin directement.
Eknath Maharaj a dit, “O mon ami, depuis que j'ai reçu la lotion de la grâce du Guru, je ne vois que le Divin partout où je regarde. A l'intérieur je vois le Divin, à l'extérieur je vois le Divin. Tout ce que je vois dans ce monde n'est que le Divin.”
— Muktananda Paramahamsa
Souvenez-vous de la dernière chose que vous avez découvert sur vous-même, et envoyez une pensée de gratitude à celui ou celle qui vous a permis de comprendre — que ce soit un maître, un ami, une personne avec qui vous vous êtes disputés... ou bien votre propre Maître Intérieur : vous-même. 🧡